TRAVEL GUIDE - SAN MARINO

Transport

Att ta sig till San Marino tyckte jag var lite oklart då det inte fanns supermycket info om det förutom att det skulle gå bussar från Riminis tågstation dit. Jag kände mig stressad då jag inte hade koll på något men det löste sig väldigt bra. När vi kom ut från tågstationen gick vi över gatan lite till höger, hittade ett ställe som sålde bussbiljetter och sedan gick bussen lite längre ner på gatan. Vi åkte som sagt tåg till Rimini och sedan buss till San Marino och det var riktigt smidigt.

Bra att veta

En egen stat

San Marino är en egen stat, som Vatikanstaten och är på så sätt självständigt. Jag läste någonstans att de kan ta illa upp om man säger italienare till dem då de är sanmariner.

Valuta

Trots att de är en egen stat har de ändå Euro som valuta vilket är ganska skönt då Italien som omsluter San Marino har euro och vi slapp leta upp bankomat eller liknande för att ta ut annan valuta (då kontanter är det enda som används).

Terrängen

Hela San Marino är på ett berg och delen man besöker och där alla torn osv är, det är längst upp på detta berg (kolla bilderna nedan). Så det var nog jobbigt att gå där som det var och jag hade aldrig gått runt där med en barnvagn eller liknande. Men det är även detta som gör San Marino så himla häftigt, det är så unikt och det är nästan som Venedig fast på ett berg.

Att äta

La Capanna

När vi kom till San Marino var klockan närmare 12 och vi både var väldigt hungriga och O's blodsocker var inte det bästa. Så vi valde detta ställe då utsikten var magisk och vi mer eller mindre att vid ett stup. Jag hade världens mensvärk och var inte sugen på någon mat alls men tog det jag var sugen på, nämligen pommes med mayo och en charkbricka med ost, skinka och salami med bröd till. O tog en pizza och det är hittills den bästa han ätit under sin Italienvistelse vilket säger ganska mycket då han första veckan här enbart åt pizza för att hitta den godaste. Mitt var oxå supergott och sedan var vi fit for fight att upptäcka San Marino.

Gelato

Som vanligt är det alltid en gelatobild i varje ny stad vi är i och nya smaker att testa. Jag tog en med kindermaxismak och en med typ hallon och björnbär (?), den var iallafall bärig och det var faktiskt riktigt gott. O tog en med lemonsmak och en med kaffesmak. Och på bilden så hade vi den där utsikten när vi åt lunch då restaurangen vi åt låg till höger och alldeles bredvid där vi tog denna bild.

Cesare

Och sedan middagen blev det ju en tasting meny med fisk på en väldigt fin restaurang som haft Michelinstjärnor fyra år i rad. Det var ruggigt gott och mer om maten hittar ni HÄÄÄR. Att äta sån god mat har jag alltid velat göra men det har inte blivit av och nu kände vi att vi kör.

Sevärdheter

Det finns en del att se men jag skulle säga att man hinner med det på en dag om man är där hyfsat tidigt och tar senaste bussen tillbaka till Rimini.

Rocca o Guatia

Bilderna ovan är från första tornet och det som jag tyckte var häftigast och läskigast. Jag är extremt höjdrädd och att ta bilderna ovan var verkligen en pers för mig. Jag hade i princip panik och Olov stod bakom mig och kramade mig för att jag inte skulle flippa ur totalt. Men det var det värt men just där och då var det bland de hemskaste jag gjort i min höjdrädsla.

Cesta o Fratta

Sedan har vi andra tornet som bilderna ovan är knäppta från. Det var inte fullt lika häftigt och jämför man det med det första så var min höjdskräck från detta nästan en baggis även fast jag höll andan lite nu och då. Väl inne i tornen finns det inte mycket att se men att bara gå runt och ta in allt är så häftigt. På vissa ställen blev jag faktiskt nervös då vissa räcken och murar inte kändes tillräckligt höga alls och hade någon puttat mig så hade jag ramlat över. Usch

Montale

Det tredje och sista tornet var längst bort och det var det minsta och man kunde inte gå upp i det. Men det var ändå kul att gå till alla och miljön runt om var så himla mysig. Skogen kändes gammal och det var gamla stenplattor till gångvägarna.

Att bo

Hotel Joli

Vi hittade ett billigare hotell som var en bit ner från muren men vi var innanför den på kanske 5 minuter så vi bodde ändå nära. Vi hittade hotellet för 77£ för en natt vilket ändå kändes ganska billigt och med Refunder fick jag tillbaka 51 kr genom att boka hotellet via dem. HÄÄÄR kan ni oxå bli medlem på Refunder nu och spara på alla köp ni gör!

Hotellet låg bra till, var ganska billigt för en natt för två personer, rummet var det vi behövde (glömde knäppa bilder), frukosten var ändå okej med tanke på att allt de äter till frukost här är en croissant och espresso. Det fanns lite att välja på och väldigt mycket sötsaker vilket kanske inte var det mest optimala för den diabetiker men det funkade.

Utsikten

Utsikten är verkligen magiskt och när solen var påväg ner satte vi oss på en del av berget och satt och kollade på solen, njöt av att bara vara och att vi var där. När solen visade sina sista strålar gick vi ner till där linbanan kom upp (man kunde även åka linbana upp till San Marino) och fotade solens sista stålar och hur underbar ser inte solnedgången ut med alla berg som blir som vågor?

Betyg

Får ni chansen, åk dit! Jag hade sett några enstaka bilder på Pinterest på San Marino och när trippen till Verona blev inställd på grund av demonstranter valde vi i sista stund att inte åka dit och vi började kolla på San Marino istället vilket jag är så glad för. Trots att det blev vår dyraste tripp hittills så kan jag lugnt säga att det även varit den bästa. Och tydligen verkar vi ha något för bergsstäder då Trento var en stad mitt bland bergen och vi gick mycket uppför.

Jag köpte även med min en badanka från The Duck Store som hade hur många olika som helst men det blev en ljusgrå nästan vit enhörningsanka. Jag kunde inte låta bli... Hittade även min väska där som jag letat sedan jag såg den första dagen här i Padua och väl i San Marino fanns den i svart.