TRENTO DEL I - CASTLE BESENO

ITALIEN, 7D, Wedding

I lördags åkte vi som sagt till Trento som ligger en bit upp i bergen i norra Italien. I torsdags eller fredags kollade jag på kartan och valde en stad jag kollade upp lite mer och det slutade med att vi åkte dit. Eftersom vi bara skulle vara där en dag så satt och letade upp saker jag ville besöka innan för att maxa vistelsen.

Det jag läste på innan var att om man bokade hotell för två nätter fick man ett travelpass som man kunde åka runt på över allt och komma in på alla sevärdheter gratis. Det gick tydligen oxå ifall man bokade en natt men då fick man köpa det till ett rabatterat pris. Men då vi inte skulle stanna så gick vi in på det vi kände på och ville se och njöt av staden.

Och det som skulle bli en mysig födelsedagspresent till resa startade sådär. När vi klivit av tåget i Verona och väntade på det andra tåget så var det poliser där men det är alltid det på stationerna, men det var några som behövde visa sina pass/id-kort och jag fick total panik. Jag hade inte mitt pass med mig och inte ens mitt körkort. Jag tog bara med kontokortet och kontanter för jag tänkte att jag inte skulle behöva körkortet... Det kommer jag ALDRIG göra om igen för jag kände ångest och panik mer eller mindre hela dagen tills vi klev av sista tåget i Padua. Så åker ni tåg i Italien, ha med er en kopia på ert pass och id-kort/körkort!

Så resan började inte på bästa sätt och när vi kom fram tänkte vi ta bussen direkt mot Castle Beseno då det var 20 min buss och sedan 2km promenad till slottet. På väg till där vi trodde bussen skulle gå gick vi fel, jag började bli väldigt irriterad, när vi väl kom till en hållplats stod inte busslinjen där alls och jag hade nästan gett upp hoppet totalt och var ganska irriterad på allt. Olov som är lugn försökte hitta mer om bussen och tillslut frågade jag en kvinna som oxå väntade på bussen och det visade sig att hon skulle till samma hållplats i Besenello. Vi kunde andas ut och ca 20 min senare var vi framme och hade 2km av uppförsbacke framför oss innan vi var framme.

Vi höll mer eller mindre på dö av värmeslag då det var över 20 grader, gassande sol och vi hade jeans och tshirt. Vi båda har inte träna på ett bra tag så det var världens träningspass för oss båda. Men allt eftersom blev byn mindre och mindre bakom oss och vi kunde känna att vi närmade oss.

Ni ser ju hur galet vacker det var på väg upp!

Väl uppe kunde vi äntligen andas ut och inträde under 27 år kostade 4£, inte så farligt och det fanns olika priser beroende på ålder osv. Vi möttes av en mur och en valvöppning och sedan var vi inne i slottet. Tycker inte slott egentligen är rätt ord då det inte känns som rätt översättning av castle och det passar inte ihop med vad det här var.

Vi gick sedan runt och svalkade oss i skuggan begrundade utsikten och fotade. Det var riktigt häftig utsikt och jag är glad att vi inte gav upp efter femtioelfte gången att hitta rätt buss och hållplats dit, det detta var enda stället jag innerst inne helst ville till. På något sätt trodde jag att det skulle vara något "mer" men det var ändå riktigt maffigt då det ändå byggdes runt 1300-talet och då det ligger på en bergstropp mellan Roverto och Trento.

Syns det vem som är jägaren i familjen Sehlin?

När vi var där var det inget café öppet och jag vet inte om det brukar vara det när det var högsäsong, men det fanns en automat och hade ett bra utbud och som inte alls var dyrt. Och eftersom vi var där nu i slutet av mars är det ingen högsäsong och det märktes, det var inte många där alls och det var skönt att slippa trängas eller att det skulle vara folk överallt. Så det är ett stort tips speciellt då det är som en varm svensk vår/början av sommar just nu i norra Italien. Man behöver verkligen inte åka när det är högsäsong och knappt kan ta sig nånstans av alla turister.

Efter ca en timme i slottet började vi gå ner för berget igen och tillbaka till bussen, vilket denna gång var lite lättare då det bara gick en buss den vägen. Vi åkte sedan tillbaka till Trento för att upptäcka staden men först var det dags för en väldigt sen lunch då vi var tillbaka strax innan 15. Snacka om att vi var hungrig!

Det var helt klart värt ett besök men om vi hade kunnat hade jag hellre haft en bil för att kunna köra mellan, speciellt med så lite tid vi hade och för att kunna maxa tiden ännu mer. Då hade jag även velat åka lite mer norrut än Trento då jag hittade en jättemysig by nordväst om Trento.

Men åker ni dit, det är verkligen värt ett besök och är ni i närheten, eller nånstans i norra Italien så är tågförbindelsen väldigt bra så det är lätt att göra dagsutflykter som dessa när man känner för det. Sedan var det riktigt mysigt med alla berg runt om och vart man än kollade såg man minst ett flygplan.

Del 2 kommer imorgon och sedan tänkte jag göra en Travel Gudie Trento med tips, sevärdheterna och mat bland annat.