Vända ut och in på allt?

Mat

Idag har varit en av e bättre dagarna på länge och det känns så skönt efter allt som varit. Att O kommer hem imorgon gör inte saken sämre heller. I skrivande stund sitter jag på min favoritplats med en katt i knät och jag ser fram emot julen så mycket nu. Det ska bli underbart att få ha alla samlade och ge bort julklappar med eftertanke. Men något som jag är kluven över är julmaten. Förstå mig inte fel, jag älskar julmaten och allt som tillkommer, men senaste veckorna har min mage varit helt ut och in och jag får snart psykbryt på den. Det var efter denna händelse som allt ballade ur och jag har inte haft den disciplin som min mage krävt heller...

Jag har fuskat och tänkt att "lite av detta gör inget, inte nu när det redan är för sent". Det har jag ångrat varje gång nu och jag behöver en förändring och det är nu. Plus att jag ska hålla mig till den. För tillfället gäller det att undvika pasta (vilket jag verkligen älskar och om 3 månader flyttar jag till pastaland) men även laktos. Det sistnämnda är jag bra på men inte med pastan eller bröd för den delen.

Så nu ikväll var jag iväg på Ica för att köpa mat så jag kan äta ren mat och som jag tycker är gott. En variant på denna sallad är en favorit men jag köpte även för att kunna göra denna.

Det blir så mycket lättare (enligt mig) att fuska när man bor hemma. Dels för att det är halvdrygt att göra annan mat än vad alla andra äter och dels för att mycket av det jag tycker om att göra mycket av, t.ex. linsgrytor osv tycker inte min familj om. Så det är en balansgång. Men nu SKA jag ta tag i detta för jag är trött på att få akuta smärtor, vara upplåst och må sämre och ha dåligt humör på grund av min mage. Så här kommer mina tips på hur du klarar det.

Mina 7 tips

- bestäm dig och gör upp en plan. Vad ska du äta, vad är okej att ta när du är sötsugen och sätt upp små delmål. Och ja, i början ser man allt man inte "får" äta. I slutet tycker jag det mer blir ett val att man inte vill ha det.

- ta bort allt i hemmet som kan göra att du faller för frestelser. Denna är nog den svåraste, iallafall enligt mig. Det blir lätt att man gömmer godis och annat gott man hittar till ett annat tillfälle eller äter upp det direkt istället. Don't do that!

- preppa innan och förbered. Släng in en plåt med kyckling, lax eller vad du nu vill ha. Gör klart quinoablandning eller vad du nu vill ha till eller stekta grönsaker så du sedan bara kan slänga ihop det till en lunch, middag eller matlåda. Så smidigt och en lifesaver!

- om du faller för något, det är okej, det gör vi alla och ge inte upp bara därför. You can do it!

- ge inte upp direkt utan ge de en viss period. Typ 3 veckor, en månad eller liknande. Det tar tid för kroppen att välja sig och första dagarna utan socker är hemska, var stark ändå och stå emot!

- tänkt på att kanske inte gå pang på direkt. Din kropp är inte vad det och det kan vara bra att ta bort saker eftersom.

- variera kosten. Det kan vara svårt i början om man börjat äta på ett helt annat sätt än tidigare, men om det är mer varierat är det inte riktigt lika lätt att ge upp.

Detta är hur jag gör för att min kropp ska må bra. Kost är och kan vara ett känsligt ämne. Jag har som sagt alltid haft problem med min mage och att utesluta vissa produkter gör att jag mår bättre men då äter jag en annan typ av den varan. Jag utesluter som sagt inget utan byter bara ut produkten, som i detta fall pasta, men istället kan jag äta bönpasta eller andra typer av kolhydrater.

Har ni några tips på bra måltider? Bring it för jag behöver mer inspiration så det blir lättare att hålla detta även under jul :)

  • Postad i: Mat

Gillar

Kommentarer

Matildaberlin
Matildaberlin,
Åh! tack för tipsen! Har ju själv en riktigt krånglig mage emellanåt, så verkligen - tack! Jag minns tyvärr inte ritkigt vad du har för strul med din mage, men gällande maten tänker jag att risgrynsgröt är snällt mot magen. Sen finns det många goda sallader med exempelvis grönkål, apelsin och granatäpple-kärnor (för att göra det lite juligare).
Försök undvika den fetaste maten, exmeplvis färdig prinskorv. Försök istället ta allt sånt som "känns härligt" på julbordet - det brukar vara lite skonsammare =) KRAM <3
nouw.com/matildaberlin
emmeliesehlin
emmeliesehlin ,
Att det är irriterande? Jag IBS symptom så jag kan reagera på allt möjligt beroende på stress osv... Och tack för tipsen! Så bra och det behövs verkligen 😊 kram<3
nouw.com/emmeliesehlin